Programpunkter

Från tungt till lugnt. Här kan du läsa mer om programpunkterna för dagen.

SENIOR-400

Stark med Seniorklubben

Seniorklubben är för dig som känner att annan träning på Friskis är för tuff. Här får du riktig träning, men aktiviteterna är mjuka, snälla och enkla att anpassa efter din förmåga.  Här får du prova en kombination av Seniorklubbens två träningspass: cirkelträning och jympa.

YOGA1-400

Yoga till livemusik

Rörlighet, uthållig styrka, balans och andning. På Yoga tränar du många kvaliteter på samma gång. Känslan är lugn men fysisk, meditativ men energifylld.  Lägg till ljuva toner från livemusik och du har en riktig helhetsupplevelse.

OBS! Ta med egen yogamatta.

FAMILJEFYS-400

Familjefys

Ett lekfullt fyspass för 6–12-åringar och vuxna tillsammans. Här tränar du och ditt barn allsidigt med fokus på sånt kroppen är gjord för att göra, som att dra, pressa, hoppa och böja. Bered er på en fartfylld och ösig upplevelse tillsammans!

BUREN-400

Pass i buren

Ett tufft pass med högt tempo! Till vår hjälp har vi buren, den egna kroppsvikten och redskap som till exempel kettlebells och TRX. Tycker du om att svettas och ta i? Då är det här passet för dig!

SPIN-400

Spin out

Trampa loss med vinden i håret och fågelkör i bakgrunden. Här öppnar vi dörrarna, njuter av utsikten och låter hjärtat jobba. Gör dig redo att flytta gränserna för din spinupplevelse!

OBS! Endast spin/inneskor.

LÖPNING1-400

Löpning

Att träna löpning är ju bara att springa. Absolut, men när du väl synar löpningen i sömmarna finns det så mycket mer att upptäcka. Här får du utmana teknik, snabbhet, explosivitet och löparstyrka i olika övningar. Kanske blir det intervallträning, backträning eller teknikövningar som skipping och mångsteg.

TOBIAS-400

Föreläsning: Inte alltid en dans på rosor

Tobias Karlsson bjuder in till en föreläsning som handlar om fördomar, utanförskap, allas lika värde och drömmar. Hur vi genom att följa signalerna runt omkring oss , vår intuition och ibland ta hjälp från någon, faktiskt kan uppnå den där drömmen. Men att vägen dit är viktigast.

Föreläsning kommer att teckentolkas.

FAMILJEYOGA400

Familjeyoga

Här får vuxna och barn (6-12 år) utforska yogan tillsammans. Du får möta kroppen på ett nyfiket sätt, utan krav på prestation. Fokus ligger på andning, närvaro och övningar med din egen kropp som redskap. Under passet får du träna balans, rörlighet, styrka och hållning. Men även uppmärksamhet och koncentration. Passet växlar mellan lekfullt och lugnt.

OBS! Ta med egen yogamatta.

MODUS-400

Modus

2019-års träningsnyhet på Friskis! Modus är träning som känns som träning. Övningarna är raka och direkta. Variationen och lekfullheten kommer från metoderna, hur övningarna
kombineras och utförs. Modus är rakt och
uppenbart. Ändå är det något helt nytt. Träningsidén “lite av allt, mycket av något” gör att Modus passar många.

BOX-400

Boxteknik

Kom och testa sparkar och slag med boxhandskar och mitsar. Vi går igenom tekniken. Du behöver inte ha vana från liknande träning.

JOGGAYOGA-400

Jogga & yoga

Ta med dig yogan ut i löparspåret! Passet inleds med en skön, yogainspirerad uppvärmning. Därefter springer vi totalt cirka 4 km i lugnt tempo. Fokus ligger mer på medveten löpning än på tempo och flås. Vi gör stopp på vägen där vi stärker och sträcker ut de muskler som används vid löpning. När vi återvänder avslutar med nedvarvning och avslappning.

CORE-400

Core

Utveckla och utmana din stabilitet. Ligga, balansera, böja, rulla, klättra, hoppa. Core är grundträning som ökar din kroppskontroll genom övningar som utgår från våra naturliga rörelsemönster. Rygg, mage och sida är i fokus, men under passet får du också jobba med stabilitet i alla dina leder, din balans och rörlighet. 

JYMPA-400

Jublieumspass: Jympa

Friskis Örebro fyller 30 år och det firas så klart med träningsformernas träningsform: Jympa! Här bjuds du på en musikalisk tidsresa från 1989-2019. Styrka, kondition och rörlighet får du på köpet. En omvälvande träningsupplevelse med lusten i centrum.

ERIK2-400

Föreläsning: Optimera din träning med rätt mat

Hur du kan äta för att få ut så mycket som möjlighet av din träning.

Erik Hellmén arbetar på Örebro läns idrottsförbund där han är sakkunnig inom nutrition. Han är en flitigt anlitad föreläsare till föreningar och olika idrottsutbildningar, företag, och universitet.

BARNLOPP-400

Barnlopp med stopp

Nummerlapp, uppvärmning och medalj. Som vilket löplopp som helst – men ändå inte. Här möter barnen lekfulla utmaningar som ska bemästras längs den 600 meter långa banan. Alla är välkomna att delta, men rekommenderad ålder är från 5 år.

HIT-400

HIIT

Gå utanför din fysiska och mentala bekvämlighetszon. HIIT är högintensiv intervallträning med egen kroppsvikt. Ett pass för dig som älskar känslan av hög intensitet och att ta i maximalt. Att svetten droppar och musklerna skriker efter syre. Det är en nära-livet-upplevelse.

YOGA-IDROTTARE-400

Yoga för idrottare

När jag som yogalärare möter de som önskar sig yoga som ett komplement till ett redan tufft träningsschema så är enkelhet och effektivitet två nyckelaspekter. Jag kommer i denna klass att dela yoga som jag upplever är effektiv för återhämtning och uppmjukning av hela kroppen.

Maria Rizell Hegg driver yogastudion ‘Yoga Stark’ i Örebro och arbetar kontinuerligt med skräddarsydda yogaklasser för Örebro Hockey samt för MMA- och kampsportsutövare.

TOBIAS-400

Don't stop me now

Alla som sett filmen Bohemian Rhapsody har fått Queen-abstinens och Tobias Karlsson bjuder nu upp till dans med en av deras största klassiker. Jive är dansen som inspirerat numret och ALLA kan vara med. Med utgångspunkt från Tobias enda motto som är: Det är bättre att göra 100 % fel än 50 % rätt.

MARITA-400

Föreläsning: Så blir du en mästare

En inspirationsföreläsning med flerfaldiga orienteringsvärldsmästaren och Mästarnas mästare-deltagaren Marita Skogum. Om självledarskap, motivation och drivkraft. Om möjligheter, tro och hopp. Om attityd och inställning. Och såklart hemligheten bakom att sitta i jägarvila i nästan 12 minuter. Hur är det möjligt?

LÖPNING1-400

Pricka-tiden-tävling

Hur lång tid tar det för dig att gå eller springa 2,7 km? Här handlar det inte om att vara snabbast, utan om att vara mest exakt. Ange din gissade tid och gör dig redo för start! Den som kommer närmast vinner en Garmin löparklocka.

ENKEL-400

Enkeljympa

Enkeljympa bygger på vår Jympa. Det betyder träning för hela kroppen med enkla rörelser och stor portion glädje. Enkeljympa vänder sig främst till personer med intellektuell funktionsvariation, en bred målgrupp med olika behov och förutsättningar. Var och en deltar utifrån egna kapacitet. 

YOGA3-400

Yinyoga

Yinyoga är en lugn inåtgående meditativ yogaform där vi i första hand påverkar yindelarna i kroppen så som bindväv, leder och ligament. Vi kommer även åt våra muskler som får stretcha ut mer på djupet. I yinyoga hålls positionerna under en längre tid med en lugn och medveten andning för att stilla sinnet och öppna kroppen.

OBS! Ta med egen yogamatta.

STYRKA-400

Sommarfys i gräset

Sex peppade ledare står redo att guida dig igenom ett mixat cirkelpass med fokus på styrka för hela kroppen. Här tränar du din kropp för sånt den är gjord för, som att sträcka, böja och rotera. En riktig energiboost utlovas!

CROSS-400

Cross

Tänk dig en löptur där du då och då stannar till för att göra några armhävningar mot en parkbänk eller upphopp på en sten. Det är Cross. Det här passet är rättfram uteträning, full av variation. Du varvar mellan att springa en bit och stanna för att göra övningar med den egna kroppen som belastning – ofta pulshöjande och med fokus på styrka.

AFTERWORK-400

After workout

Pusta ut efter en skön träningsdag och koppla av med nått gott i glaset och enklare tilltugg. En trubadur finns på plats och höjer stämningen. Skönt häng utlovas!